Bel ons tussen 9.00 en 13.00 op 070-205 47 50

Woej: ‘Door telefoontjes van vrijwilligers knapte ik helemaal op’

“Ik liet aan de huisarts weten dat ik me geestelijk te pletter verveelde. Binnen een week had ik welzijnscoach Maaike aan de telefoon. Ze stelde voor dat vrijwilligers van een belservice van een andere instantie mij konden bellen om een praatje te maken. Daar ben ik echt van opgeknapt.”

Baukje (82) werd twee keer in de week gebeld door deze belservice. Daar keek ze zo naar uit, dat ze op die middagen niet gestoord wilde worden. “Ik vond het leuk om een praatje te maken met de vrijwilligers. Ik bedacht in de ochtend al waar ik het ’s middags over kon hebben.”

Ze is een van de mensen die via het project Welzijn op Recept hulp kreeg. Welzijnscoach Maaike van welzijnsorganisatie Woej in Leidschendam-Voorburg zet zich voor haar in. “Welzijn op Recept is ontstaan om hulp te bieden aan mensen die met psychosociale klachten bij de huisarts komen. Die verwijst de patiënten door naar een welzijnscoach om ze te activeren weer iets te gaan doen. Zo helpen we het leven weer wat leuker te maken. Buiten alle activiteiten die wij zelf organiseren, koppelen we mensen met een hulpvraag dus ook aan andere instanties, zoals bijvoorbeeld Baukje aan de belservice.”

Onderdeel van de samenleving

De een gaat vrijwilligerswerk doen, een ander sporten. Het is maar net waar iemand behoefte aan heeft. “We proberen te bereiken dat mensen zich weer onderdeel van de samenleving voelen. We zijn er precies voor een groep die altijd tussen wal en schip valt.

Met een relatief simpele methode zetten we mensen weer in hun eigen kracht zodat ze gelukkiger worden. Sommigen hebben slechts een klein duwtje nodig. Laatst sprak ik een jongen van 25 die graag wilde sporten, maar hij vond het moeilijk om zelf die stap te nemen. Met Baukje had ik een uitgebreide telefonische intake voordat ik haar doorverwees naar de belservice. Ik heb het welzijnstraject gemonitord door haar regelmatig te bellen. Mijn inspanning was niet zo groot, maar het betekende voor haar heel veel.”

“Het is leuk dat ik haar heb kunnen helpen
en dat het een succesverhaal werd. Dat is waar ik het voor doe.”
Maaike, Welzijnscoach

Want Baukje bloeide door de gesprekken met de vrijwilligers van de belservice helemaal op. “Ik heb er heel veel aan gehad. We waren altijd 1,5 uur in gesprek en dan praatten we over van alles. Ik ben nu geestelijk weer helemaal de oude. Dat komt allemaal door die telefoontjes.” Maaike: “Dat komt ook door uzelf. U toont ook interesse in andere mensen.” Baukje: “Ja, de vrijwilligers vonden het ook prettig om met mij te spreken. Ik heb ook twintigers aan de lijn gehad. Sommigen heb ik drie of vier keer gesproken.”

Wachtlijst door corona

“Ik ben twee jaar deelnemer geweest van de belservice. Het was heel goed om de coronatijd door te komen, maar ik heb nu geen behoefte meer aan dat soort gesprekken. Dit soort initiatieven zijn wel heel belangrijk. Sommige vrijwilligers vertelden verhalen over de bittere eenzaamheid bij andere mensen. Ik heb dat nooit geweten.”

En juist die coronatijd zorgde voor wachtlijsten bij Woej. Maaike: “Door corona en de lockdowns merkten we dat heel veel mensen die het eerst wel redden nu toch vastliepen. In onze gemeente ontstond een wachtlijst. Mensen hebben langer begeleiding nodig, omdat er langere tijd geen instroom mogelijk was naar activiteiten of naar vrijwilligerswerk. Ook werd de hulpvraag complexer. Daarom hebben we steun aangevraagd bij het Oranje Fonds. Als mensen bij ons aankloppen, willen we ze snel helpen. Als ze eerst een half jaar moeten wachten, verergeren situaties en raken mensen hun motivatie kwijt. Daarom is het belangrijk dat het snel wordt opgepakt.”

Nog meer activiteiten als welzijnsrecept

“De bijdrage vanuit het Corona Sociaal Herstelfonds betekent superveel voor ons. We lopen nu in op de wachtlijst. En we hebben meer activiteiten kunnen realiseren die we inzetten als welzijnsrecept. We kwamen er bijvoorbeeld achter dat wandelen in coronatijd erg populair was. Dus hebben we een wandelclub opgericht. Een van de vrijwilligers die dat regelt, is via Welzijn op Recept bij ons terechtgekomen.”

Voor de toekomst hoopt Maaike dat het project blijft bestaan. “Eigenlijk gaan we bijna aan ons eigen succes ten onder. We krijgen zoveel aanmeldingen en we doen zo ons best om een wachtlijst te voorkomen. Zonder steun van het Oranje Fonds was de wachtlijst langer gebleven. We zijn ontzettend blij dat het fonds dit mogelijk heeft gemaakt. Ik hoop dat we kunnen blijven doen wat we doen en nog meer mensen kunnen ondersteunen.” Ze gaat voor Baukje weer op zoek naar iets nieuws. “Het is leuk dat ik haar heb kunnen helpen en dat het een succesverhaal werd. Dat is waar ik het voor doe.”